woensdag 3 maart 2010

"I don't want to be a person who judges other persons' eating habits. But actually I am."

Afgelopen maandag zei ik dit tegen mijn collega's Lucia en Irina:
"I don't want to be a person who judges other persons' eating habits. But actually I am."
Onze collega Naveed probeert af te vallen door zijn lunch over te slaan en in plaats daarvan een zakje chips en wat fruit te eten. Erin en ik probeerden hem uit te leggen dat dat niet gezond is. Erin is Brits en dus heel beleefd. Mijn advies kwam echter meer over als een preek over voedingsstoffen, vezels, energie en hoe je lichaam went aan minder eten.

Ik was eerlijk gezegd een beetje opgelucht toen deze week bleek dat Naveed zich niets had aangetrokken van mijn adviezen en zich bleef beperken tot chips en fruit. Het gevolg is dat hij de laatste tijd zo moe is dat hij om vijf uur uitgeblust naar huis gaat en in het weekend de deur niet uitkomt. Hoewel dat laatste al langer zo was; Naveed gaat er prat op dat hij erg lui is en dus liever voor de tv hangt dan iets anders doet.

Net zoals ik niet iemand wil zijn die andermans eetgewoonten veroordeelt, wil ik ook andermans politieke voorkeur niet veroordelen: ieder zijn mening toch? Nee, stiekem niet: sommige partijen zijn echt een veel beter idee dan andere. Paul gaat vandaag voor mij naar de stembus. Mocht je later vandaag nog gaan stemmen dan wil ik je niet beïnvloeden maar eh... groen werkt.
















Soms werkt mijn politieke voorkeur een beetje tegen mij. Bijvoorbeeld nu deze week de Engelse supermarkten alweer aardbeien verkopen, en verrassend voordelig. Natuurlijk worden die niet lokaal geproduceerd maar uit Marokko gehaald. Volstrekt klimaat-onverantwoord natuurlijk maar ze zijn zo lekker...!

1 opmerking:

  1. Mooi verhaal! En wat jammer dat Naveed niet naar je geluisterd heeft, want je hebt nog gelijk ook.

    Over die aardbeien: ik las zaterdag in NRC magazine een (deprimerend) artikel over biologisch voedsel. Daaruit leerde ik onder andere dat je milieutechnisch gezien beter sla kunt eten die met het vliegtuig uit Egypte is gekomen dan (biologische) sla die in Nederland in een kas gekweekt wordt... Verwarrend! Slotconclusie was dat je het eigenlijk nooit goed kunt doen.

    groetjes Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen