donderdag 17 maart 2011

Een goede afsluiting van de collegereeks

In het tweede en derde college bleek het niveauverschil tussen de masterstudenten onderling erg groot: er zijn informatici, wiskundigen, taalwetenschappers en zelfs vertalers. Die laatste hebben sinds de middelbare school geen wiskundige formule meer voorbij zien komen. Sommige onderwerpen van mijn colleges zijn lastig om uit te leggen aan studenten zonder enige wiskundige notie. Nu ben ik wel gewend aan een gemengd publiek; dat is in Nijmegen niet anders. Maar de taalwetenschappers in Nijmegen die mijn vakken volgen, zijn heel gemotiveerd om alles te snappen. Sommige van de studenten in de groep hier geven daarentegen erg weinig respons in de colleges.

Vorige week woensdag was ik teleurgesteld. De helft van de studenten had wat ik maandag verteld had begrepen en onthouden, de andere helft zat me apathisch aan te kijken als ik ze een vraag over het vorige college stelde. Ik hoopte door ze elk persoonlijk de beurt te geven over de opdrachten die ze hadden moeten doen, zover te krijgen dat ze die keer daarop wel hun huiswerk zouden doen (helaas is niets hier verplicht dus je kunt ze er niet op afrekenen als ze niets doen).

Of het door mijn schoolse methoden is gekomen, of mijn mededeling van maandag dat ik teleurgesteld was in hun participatie, of door het onderwerp van de colleges deze week, ik weet het niet, maar gisteren deed het merendeel van de studenten actief mee in het college. Er ontstond zelfs een levendige discussie over het paper dat één van de betere studenten presenteerde. En de meeste studenten hadden het huiswerk gemaakt. Een hele opluchting, en een goede afsluiting van de collegereeks.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten