woensdag 20 januari 2010

De reden dat Engelsen niet fietsen? Het zou hier te vaak regenen

Ik woon nu ruim een week in Engeland. Het kantoor waar ik werk lijkt op alle kantoren waar ik in Nederland gewerkt heb en in de supermarkten kun je alles kopen wat je in Nederland gewend bent. Toch zijn er ook cruciale verschillen:
  • Facebook is alomtegenwoordig. Ik hoorde de ene collega tegen de andere zeggen: "Het is zo lastig om je uit te nodigen voor een feestje want je zit niet op Facebook."
  • Veel Engelsen eten tussen de middag een warme maaltijd. De klassiekers (fish & chips, jacket potatoes en spaghetti bolognese) worden in elke kantine geserveerd.
  • Engelsen fietsen niet, ze nemen de bus, de auto of gaan te voet. Terwijl de fiets een heel handig alternatief voor de bus zou zijn. De reden dat ze niet fietsen? Het zou hier te vaak regenen.
  • Alles is hier elektrisch: het fornuis, de douche en de verwarming. Je wordt geacht om een stopcontact dat je niet gebruikt uit te zetten met de schakelaar die ernaast zit.
  • Voetbal is cool. Op maandag bespreken mijn collega's de voetbaluitslagen van het weekend. Eén van hen houdt zelfs de Nederlandse competitie bij. Op zaterdag zie ik duizenden supporters in en uit het stadion gaan, terwijl de club in deze stad nooit een wedstrijd wint.
  • De supermarkten buiten het centrum zijn groot. Zo groot dat het onmogelijk is om na vijf minuten weer buiten te staan. Maar ook zo groot dat werkelijk alles wat je nodig hebt hier verkocht wordt. De schappen met brood zijn zo gigantisch dat ik werkelijk geen idee heb welk brood ik zal kopen.
  • Maar welk brood je ook koopt, het heeft geen knapperige korst. Ook lijkt er meer suiker in te zitten dan in het Nederlandse brood. Het is vooral geschikt om te roosteren.
  • Stadsparken hebben een omheining. 's Avonds gaan ze dicht en Engelsen waarschuwen je dat je als het donker is absoluut niet het park in moet gaan. Of het voetgangerstunneltje. Of de parkeerplaats bij de supermarkt. Je eigen huis is het veiligst want dat heeft een hek, een toegangscode en twee sloten.
  • Radio 1 is hier een popzender, geen nieuwszender. De programma's, DJ's en jingles lijken dan weer erg op die van 3FM. Let op mijn woorden, dit lied van Starstrukk ft. Katy Perry gaat het helemaal maken in Nederland.














West Park in de sneeuw
fotobron: http://www.wolverhampton.gov.uk/

Deze column verscheen eerder op PinkBullets



1 opmerking:

  1. Wat een overzicht, en dat al na anderhalve week! Ben benieuwd of je voorspelling uitkomt, we gaan het volgen :)

    BeantwoordenVerwijderen