dinsdag 1 maart 2011

Colleges van drie uur

Colleges duren hier drie uur. In Nijmegen ben ik gewend aan twee keer drie kwartier dus toen ik gistermiddag van twee tot vijf college had gegeven was ik behoorlijk moe. De collegereeks wordt gevolgd door twaalf masterstudenten voor wie alle bijeenkomsten verplicht zijn, en een paar promovendi die naar eigen inzicht colleges kunnen bijwonen.

Het college van gisteren, ('text categorization'), was voor mij meteen het lastigst omdat ik al wel ruime onderzoekservaring met het onderwerp had maar het geen onderdeel is van de mastercolleges die ik in Nijmegen geef. Ik had van Lucia de (90) slides gekregen die ze vorig jaar behandeld had, en heb de inhoud daarvan grotendeels overgenomen. De studenten bleken de wiskunde en theorie die er in zat gelukkig goed te kunnen volgen, en ik kreeg ruim voldoende respons uit de zaal.

Van de komende vijf colleges is er nog één over een onderwerp waar ik niet eerder college over heb gegeven ('cross-lingual information retrieval'); de andere vier zijn vertrouwde onderwerpen.














Google Nieuws is een voorbeeld van automatische tekstclassificatie

2 opmerkingen:

  1. Drie uur???? Pfff... Zet de fles water maar klaar! xxx Jacolien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nou, als je weer terugkomt vliegen de colleges hier wel weer om :). En petje af, als je ze 3 uur kunt boeien met een voor jou nieuw onderwerp!

    groetjes, Erica

    BeantwoordenVerwijderen