dinsdag 16 maart 2010

Ik deel mijn favoriete recepten graag met jullie

Misschien heb ik al iets te veel geschreven over eten maar ik houd nu eenmaal erg van lekker eten. Hier in Engeland eet ik bijna elke avond alleen, meestal onder het genot van Friends. Ik ben geen briljante kok en bereid zelden meer dan één gang maar ik kook wel altijd zelf. Vaak maak ik twee porties en eet de helft de volgende dag als lunch.

Ik deel mijn favoriete recepten graag met jullie:
  1. Lauwwarme pastasalade met rucola en mozzarella (recept van AH): al langer een terugkerend succesrecept van Paul en mij.
  2. Eicurry met tomatensalade (recept van AH) en naan van ASDA: afgelopen zaterdag voor het eerst gegeten met Korma-curry. Heel smaakvol.
  3. Pompoencouscous met champignons (recept van AH): hier heb ik me ooit bij Julian helemaal propvol aan gegeten, zo lekker vind ik het. (ASDA verkoopt voorgesneden pompoen, of eigenlijk butternut squash, dus dat is erg handig)
  4. Bloemkoolcurry met krieltjes (mijn eigen recept): een klassieker. Er zitten overigens vrij veel ingrediënten in. Meestal maak ik het zonder rijst omdat er ook al naan bij zit.
  5. Ovenschotel met herfstgroenten en Port Salut (mijn eigen recept, zie hieronder). Dit recept heb ik geïmproviseerd toen Liesbeth en Bram er waren. Ik wilde eigenlijk lasagne maken maar toen ik in de ASDA stond, bleken de aubergines uitverkocht. Toen heb ik iets anders bedacht.

















Ovenschotel met herfstgroenten en Port Salut

Ingrediënten voor vier personen:
  • 1 kilo aardappels
  • 1 stronk bleekselderij
  • 250 gram kastanjechampignons
  • 150 gram port salut
  • 1 theelepel provençaalse kruiden
  • 3 bosuitjes
  • zwarte peper
Bereiden:
Schil de aardappels en snijd ze in stukken. Kook ze in ongeveer 20 minuten gaar. Snijd de bleekselderij in stukken van ongeveer 1 cm en kook ze in ongeveer 10 minuten beetgaar.
Snijd de bosuitjes fijn, de kastanjechampignons in kwarten en de port salut in plakjes.
Roerbak de kastanjechampignons vijf minuten, meng de gekookte bleekselderij en provençaalse kruiden erdoor en strooi er peper naar smaak over.
Stamp de aardappels tot puree en roer de bosuitjes erdoor.
Vet een grote ovenschaal in. Bedek de bodem met de kastanjechampignons en bleekselderij, beleg de groente met de plakken kaas en dek alles af met de aardappelpuree.
Zet de schaal tien minuten in de oven zodat de kaas smelt.

1 opmerking:

  1. Handig zo'n lijstje. Ben niet zo kook-ster
    ( beetje lui ) Het ziet er allemaal lekker uit. Zal ik het dan toch maar eens proberen?

    BeantwoordenVerwijderen