woensdag 7 april 2010

Wat ik jullie nog niet verteld heb over Engeland maar wat wel de moeite waard is om te weten

Dit is mijn laatste week in Wolverhampton. Ik heb het heel druk met mijn werk maar gelukkig had ik al wat kopij voorbereid om in de loop van deze week met jullie te delen. Vandaag: wat ik jullie nog niet verteld heb over Engeland maar wat wel de moeite waard is om te weten:
  • Bijna elke wastafel en gootsteen heeft twee aparte kranen voor warm en koud. Dat betekent dat je koud en warm water moet mengen in de gootsteen. Prima voor afwassen, maar lastig als je jezelf wilt wassen met lauw water. Nu was ik mezelf altijd met koud water (bikkel! en lui) maar ik heb hier veel andere buitenlanders over horen klagen.
  • Over klagen gesproken: er is wat mij betreft maar één ding erger dan het Engelse weer en dat is buitenlanders die klagen over het Engelse weer. Zelf heb ik er niet veel last van maar collega's uit Zuid- en Oost-Europa hebben elke dag wel een reden om over het weer te klagen: te nat, te veel wind of te koud.
  • Engelsen zijn veel kleiner dan Nederlanders. Bij mijn orkest ben ik van de dames de op één na langste en op de foto hieronder zie je mij tussen mijn collega's staan. Ik heb wel eens verteld dat ik in Nederland helemaal niet lang ben en dat vinden ze moeilijk te geloven.
  • Toen ik hier pas woonde, deed ik erg mijn best om heel beleefd te zijn tegen iedereen. Maar al gauw merkte ik dat de Engelse omgangsnormen helemaal niet zo anders zijn dan de Nederlandse. Aardig zijn is heel eenvoudig: je groet iedereen gewoon met "Hi, how are you?". Wat ik wel heb overgenomen van mijn Engelse collega's is dat ik in plaats van alleen bedankt zoiets zeg als "Great, thanks! " of "Thanks, that's perfect!".
  • Het is heel normaal en zelfs een beetje hip voor Engelse mannen om een oorbel te hebben. Echt waar.
  • Engelsen hebben de goede gewoonte om, net als Amerikanen, overal netjes rijen te vormen zodat degene die er het eerste was ook als eerste aan de beurt komt. Daarbij hanteren ze het principe van één rij voor alle kassa's/pinautomaten. Daardoor sta je nooit in de verkeerde rij.
  • Restaurants en pubs hebben altijd mobiele pinapparaten waarmee je aan je tafel met je pinpas (debit- of creditcard) kunt afrekenen. Of is dat in Nederland inmiddels ook zo? Dat ben ik een beetje vergeten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten